Autópálya információs rendszerek
Manapság már Magyarországon is elterjedt az autópályák használóit tájékoztató információs rendszerek, változtatható jelzésképű táblák használata. A tanszékünk beágyazott szoftverfejlesztéssel foglalkozó csoportja azonban már az ezredforduló előtt, amikor ez itthon még ismeretlen terület volt hozzájárult az Egyesült Államok új generációs, NTCIP alapú rendszerének kialakításához.
NTCIP
A National Transportation Communications for Intelligent Transportation System Protocol (NTCIP) egy szabvány család, amelynek célja, hogy a különböző gyártók nagy értékű közlekedéstechnikai eszközei összeköthetőek és cserekompatibilisek legyenek egymással. A szabvány a National Electrical Manufacturers Association (NEMA), az American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO), és az Institute of Transportation Engineers (ITE) szervezetek együttműködése révén született meg. Azonban a szabvány finomhangolásához a termékek gyártói és ezzel tanszékünk munkatársai is hozzájárultak.
A szabvány összetettsége, az eszközökkel szemben támasztott igények a korábban mikrokontrollerek használatához szokott gyártókat új követelmények elé állították. Megnövelt számítási kapacitásra, magas szintű beágyazott operációs rendszerek használatára és az ezekre való fejlesztésre volt szükség. A Vultron Inc. volt az egyik ilyen gyártó, aki a változtatható jelzésképű táblák piacán volt érdekelt és megbízta tanszékünket a fejlesztésekkel. Ennek eredménye egy több éves gyümölcsöző együttműködés lett.

Az NTCIP alapú változtatható jelzésképű táblarendszer struktúrája
Az egyik közös munkánk a New Jersey és New York államok között található George Washington Bridge (GWB) felújításához kapcsolódó tájékoztató rendszer kiépítése. A mellékletben található abból a korból egy cikk, amely erről a felújításról szól.
A magyar autópályák VJT rendszere
Pár évvel később, 2005-től kezdődően a magyar autópályákat is felszerelték változtatható jelzésképű táblákkal (VJT). Az első projektben 50 ilyen tábla került felszerelésre, amelyet továbbiak is követtek. A korábbi tapasztalataink révén mi kaptuk a feladatot a központi, országos vezérlő rendszer kialakítására. A projekt sikeres volt és a rendszer több éven keresztül vezérelte az időközben többszörösére növekedett táblamennyiséget egészen az integrált újabb rendszer elkészüléséig.

VJT szervizelése a magyar autópályákon