Digitális múzeumpedagógiai megoldások

2019-2020 tavasz

Nincs megadva

Téma leírása

Az előző évek sikeres projektjei alapján iírjuk idén is a digitális múzeumpedagógiai kurzusunkat.

 

A kurzus célja, hogy: 

  • elméleti és gyakorlati ismereteket nyújtson a művészeti és tudományos élmény-, illetve ismeretszerzés kiteljesítésének lehetőségeiről a legújabb, digitális technológiai eszközök segítségével,
  • interdiszciplináris projekt munkába beavassa a résztvevőket.  

A félév során a partner múzeumok igényeihez kapcsolódó fejlesztéseken dolgozunk majd a MoME hallgatóinak bevonásával, ami módot nyújt arra, hogy a projektek (demo formájában) meg is valósuljanak.

A projektek interdiszciplináris jellege miatt a munka csapatokban fog zajlani külső partnerek (múzeumi szakemberek és a BME informatikus hallgatói, illetve tanárai) közreműködésével. 

Idén a a Budapesti Történeti Múzeum munkatársaival kidolgozott témákat ajánljuk figyelmetekbe, ilyen, és hasonló jellegű projekteket lehet választani konkrét tervezésre és megvalósításra.

 

 

projekt

technológia

1

Kút

Egy meggymaggal (vagy egyéb homokot pótló anyaggal) feltöltött kútból lehet leleteket kihalászni. A markerrel (RFID) ellátott másolatot a kútkáva kijelölt helyére téve, egy fali kijelzőn infografika-szerűen jelenik meg,  hogy mi is a talált tárgy, hol készült, mire használták, hogy kerülhetett a kútba stb.

IoT ,másolat  tárgy RFID-vel (vagy más módon) tartalmat hív elő kijelzőn
esetleg még: interaktív kijelzőn böngészhető tartalom

      2A

Szobor színező   A kiállítótérben lévő középkori szoborra rávetíthető (eredeti?) színezés. A mappinget egy touch-screenen egy szobor-puzzle összerakása irányítja.

TouchScreen + video mapping

 

      2B

Mesélő szobrok - APP

 Egy tablettel (saját telefonnal)  kell 12 kiemelt szobrot sorrendbe végigjárni. A megtalát szobor „mesél” magáról vizuálisan jelzésszerű kiegészítéssel.  A végén kvíz próbatétel.

Mobilos vezető, szobor képe marker. Komplex tartalmak (audio, esetleg 3d scan is). Az út befejezésekor kviz / jutalom.

       3

Fürdő
Többféle javaslat, egy térben, még alakul
a) egy fürdő VR élménye (360 video+hang)
b) digitális kijelzőn nézegetés (fotók, hirdetések, …)
c) Bp fürdői interaktív érintőképernyős térképen (körbe állható, multi-user)
d)  kortárs művészeti időszaki kiállítás

Irnyításra más és más fürdő tartalma jelenik meg (messzelátószerű eszközben). És/vagy térképes interaktív info asztal fürdőkröl (alakul még). 

       4

Víziorgona
Fizikai orgonamakettszerű bútorba  épített érintőképernyő, mely egyrészt egy komplex interaktív info felület, másrészt az „orgona” fizikai manipulálására (billentyű lenyomás, regiszterek húzkodás) hangot ad ki.

Fizikai bútor manipulálása (szenzorok) input az érintőképernyős alkalmazásnak.  Hang megszólaltatás.

       5

Római séta
Óbuda római helyszínei között kalauzol,  AR technológiával rekonstruált makett megjelenik a romokon, helyben kvíz kérdést tesz fel. 

Lokatív mobil app, kvízzel.  AR (esetleg: VR) opciója.

6

Ki-mikor-hol-mit?
Középkori történetek elemeiből  interaktívan összerakható (vicces) verziók, linkkel az eredeti teljes történetekre. 

Interaktív touch-screen, social media megosztással.

7

Digitális Polyphone

 jeggyel kapott grafikai markert beolvasva, egy dallam megszólaltatható. Kis fix képernyőn info, működési el a polyphoneról.  

Markerrel aktivált tartalom. .Marker olvasó.

8

EtnikumokBudán

Nagy érintőképernyős alkalmazás, egy-egy etnikumot mutat be, mely a kiállítótér világítását (egy-egy sírkőt kiemelve) is szinkronizálja az aktivált tartalomhoz. 

Touch-screen + led és spotlight vezérlés.

9

Kódexolvasó
A meglévő kódexolvasó korszerűsítése, alternatívákkal

Érintőképernyő, profi UX és GUI kódexek bemutatására (lapozás, néhány kiválasztott szövegrész fordítása, stb).

10

Tárgyról tárgyra vezető
A látogatót tematikusan összeválogatott tárgyak megtalálására játékosan ösztönző tablet (mobil) alkalmazás. Egyéni utak, és orientlás a kiállító térben.

 

 tabletes / mobilos belső vezető, alaprajz / helyi instrukciók alapján (nem eBeacon, esetleg felmerülhet az is).

 

Egy következő projekt így néz ki:

A budapesti kortársművészeti világ alakulásnak térképe

 

Projekt leírás: A projekt célja egy webes térkép, amely a budapesti galériák kiállítóhelyek, múzeumok, művészeti iskolák elhelyezkedés követhető végig az 1700-as évek végétől napjainkig. A kutatás nem egyszerűen történeti adatok lekérdezését tenné lehetővé, hanem a térben és időben történő barangolást nyújthatja interaktív térképén keresztül, gyors és egyszerű átlépéssel a különböző időmetszetek között.

 

Adatbázis: A térképes alkalmazás nem egy befejezett kutatás végeredménye, hanem egy folyamatosan frissíthető, kiegészíthető adatbázis lenne. Az adatvizualizáció alapját egy CMS rendszer alkotná, amely minimális szakértelem mellett is üzemeltethető. Az adatgyűjtést négy aspektus alapján történik: intézmény neve, intézmény helyszíne, alapítási dátum illetve megszűnés dátuma valamint az intézmény típusa.

 

Adatvizualizáció: Az alkalmazásban több különböző időmetszetben az elérhető korabeli nagy felbontású térképek felhasználásával készült vektoros térkép segítségével lehetnének tanulmányozható budapesti „művészeti világ” térbeli alakulása. A vizualizáció struktúrája is egymásra rétegződő térképekből állnának, amelyek az adatok sűrűségétől változóan 1, 5, 10, 25 éves szekvenciával változnának. Az egyes intézményekre filteres keresés segítségével lehetne rákeresni.

 

Referenciák:

 

Merre járt Mátyás király? (MOME TechLab, Magyar Nemzeti Levéltár)

http://matyaskiraly.mnl.gov.hu/

 

London Gallery Project (Bowdoin College)

http://learn.bowdoin.edu/fletcher/london-gallery/map/

 

Mapire - Történelmi Térképek Online (ARCANUM Adatbázis Kft)

http://mapire.eu/hu/

 

Budapest Időgép (HUNGARICANA)

 

https://hungaricana.hu/hu/budapest-idogep/

 

Ha érdekes, nem-tucat és jól kinéző mobil alkalmazásokat szeretnél készíteni, amiket diplomamunkaként, szakdolgozatként is továbbvihetsz, és akár termékké formálva, a sajtóban is viszontláthatsz, jelentkezz!

Feltételek

  • Akár kezdő szintű mobilos (Android, iOS) vagy webes ismeret is elég lehet

Maximális létszám: 6 fő