AI @ vasút: Átmeneti sebességkorlátok (lassú jelek) detektálása

2020-2021 tavasz

Szoftver

Téma leírása

A közút mellett a vasút sem marad el a vezető támogató rendszerek fejlesztésében. A fejlesztők elé komoly feladatot támaszt olyan algoritmusok készítése, amik a kötöttpályás közlekedés kihívásainak is megfelelnek. Ezek a rendszerek a jövő vonatjait és villamosait tehetik még biztonságosabbá és energiahatékonyabbá.

A Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Kft. Elektronikai Kutatás-Fejlesztési osztályán fejlesztik a tehervonatok piacvezető vezető tanácsadó rendszerét (LEADER). Egy ilyen vezető tanácsadó rendszer számos bemeneti adat alapján számolja ki az energiaoptimális vonatirányítási görbét. Az energiaoptimumra legnagyobb hatással a pálya magasságbeli változásai és a sebességkorlátok vannak. Utóbbiak lehetnek állandóak (pályasebesség) vagy átmenetiek (lassújelek). A lassújelek legtöbb országban nem elérhetőek digitális formában, így a LEADER rendszer nem tudja figyelembe venni az optimalizáció során, ezáltal az energiamegtakarítási potenciál csökken.

Fentiek fényében célszerű olyan algoritmusokat használni, amelyek a vasúti járművekről érkező mért adatok (sebesség, pozíció) és a pályasebességek alapján becsülik a lassújelek helyét és mértékét.

A témára jelentkező hallgató feladata először is a vezető tanácsadó rendszerek alapfogalmaival való megismerkedés. Ezt követően meg kell ismerkednie a Knorr-Bremse VJRH Kft.-nél elérhető adatokkal és struktúrájukkal, hogy ezek hogyan használhatóak lassújelek detektálására. A megszerzett ismeretek alapján áttekintendő a vonatkozó szakirodalom, hagyományos algoritmikus megoldások és mesterséges intelligencia alapú megoldások is figyelembe veendőek. A cél egy megoldási javaslat, amely prototípus szinten implementálásra és kipróbálásra is kerül.


Külső partner: Knorr-Bremse VJRH Kft.

Maximális létszám: 1 fő